Odlišnosti medzi fotoaparátmi Leica IIIc z vojnovej a povojnovej produkcie.
Fotoaparáty Leica III sú celkovo známe v ôsmych verziách (od verzie III, IIIa, IIIb, až po verziu IIIg). Keďže tieto fotoaparáty už nie sú v dnešnej dobe bežne viditeľné a používané, málokto vie, že verzia IIIc, ktorej výroba sa v závodoch firmy Leica vo Wetzlare rozbehla roku 1940, má akoby dve výzorovo odlišné subverzie. Prvou z nich sú fotoaparáty verzie IIIc vyrábané cez druhú svetovú vojnu a tesne po nej, resp. do roku 1946 (alebo do výrobného čísla 397650), a druhú predstavujú fotoaparáty vyrábané od roku 1946 do roku 1952 (alebo od výrobného čísla 400000). Rozdiely síce nie sú markantné, ale každý zberateľ a užívateľ týchto fotoaparátov ich dokáže spoznať na prvý pohľad. Takže v čom spočívajú?
Na prvom obrázku sú dva fotoaparáty Leica IIIc zobrazené jeden nad druhým pri pohľade zhora. Vrchný je vojnový exemplár z rokov 1941-1942 a spodný pochádza z rokov 1949-1950. Na prvý pohľad sú úplne identické.
Okamžite je však možné zbadať drobné rozdiely v povrchovej úprave, najmä v chrómovaní, ktoré je akoby kvalitnejšie a krajšie (svetlejšie) v prípade vojnového exempláru. Trochú iné sa javí aj logo a názov firmy, pretože na povojnových fotoaparátoch pribudlo ešte určenie krajiny pôvodu - tj. Germany (zvýraznené červenou šípkou).
Aj vyhotovenie gombíka krátkych rýchlostí uzávierky a najmä rytie čísiel na ňom je odlišné (na fotografii nižšie). Okrem toho je badateľný ešte jeden markantný rozdiel, ktorý predstavuje hlavný spoznávací znak medzi vojnovými a povojnovými Leicami IIIc - pri vojnovej verzii je páčka prepínania medzi normálnym posúvaním filmu pri fotení a prevíjaním nazad umiestnená na akomsi schodíku (na fotke na fotoaparáte hore), ktorý na povojnových fotoaparátoch úplne chýba (fotoaparát dole).
Tento rozdiel je výborne pozorovateľný aj pri pohľade spredu, kde je spomínaný schodík výrazne nápadný.
K ďalším rozdielom viditeľným spredu je odlišné vyhotovenie pružinovej zarážky gombíka pre pomalé rýchlosti závierky a samozrejme aj rozdiel v polepe. Kým pri vojnových fotoaparátoch verzie IIIc sa používala klasická koženka, na povojnových prístrojoch je už použitý umelý materiál s názvom vulkanit, ktorý anglosaskí zberatelia označujú ako tzv. sharkskin (žraločia koža). Rozličné sú aj páčky pre doostrenie okienka na ostrenie medzi 0 a nekonečnom, zobrazené na fotografii nižšie.
No a na záver je tu ešte jeden výrazný rozdiel, ktorý spočíva v odlišnosti tvaru otvárania zámky spodnej krycej platničky tela fotoaparátu. Princíp je síce rovnaký, ale vonkajší tvar sa zmenil, navyše sa na povojnových exemplároch vyskytujú dvojjazyčné popisky v nemčine a v angličtine, vyryté na dôvažok aj odlišným typom písma.
(MM)